maandag 28 september 2015

Suikergeheimen en kindermishandeling

Vorige week (24 september) las ik een geweldig stuk in Trouw van Dana Ploeger: "mijn leven als suikerextremist".

Ze beschrijft dat ze met het gezin "That Sugar Film" heeft gekeken. Deze film heeft een vergelijkbare opzet als "Supersize Me"; de suikerarm etende hoofdpersoon schakelt voor twee weken over op een "normaal" Amerikaans, dus suikerrijk dieet. Na twee weken zijn meerdere van zijn bloedwaarden gevaarlijk verhoogd; richting diabetes, leververvetting en meer.

Ploeger's kinderen besluiten na het zien van deze film zelfstandig drastisch te minderen met suikers. Dat wil ik ook voor mijn kinderen! Dus ik wilde de film ook graag het hen kijken... maar helaas: ik kon hem niet (gratis) vinden online. 

Wél vond ik "The Secrets of Sugar"; een Canadese documentaire van 45', waar een aantal experts de wetenschappelijk onderbouwde schadelijke effecten van toegevoegde suikers met ons delen. Ook onthult de film een complottheorie waarbij die van de tabaksindustrie verbleekt. Die was, blijkt nu, de slechtste leerling uit de complotklas.

Deze "Secrets" docu vond ik nogal tendentieus in elkaar gezet. Met bangmakerige muziekjes en bewegende achtergronden. Het lijkt er een beetje op dat we wel bang moeten worden, maar niet echt iets in ons leven (of dieet) veranderen. Dapper en dwars negeerde ik de bangmakerij (manlief haakte halverwege af, die was er klaar mee) en focuste op de informatie.

(Te veel) suiker leidt tot obesitas, alzheimer en kanker. 

Pfff... echt? Ik las nog eens wat, iets van Joyce van den Bogaard en Lars Boelen. De informatie werd, ondanks het bangmakersjasje toch vrij geloofwaardig. En ik werd benieuwd naar de "verborgen suikers" in onze voorraadkast; suikers in producten waarvan je het niet verwacht.


The Usual Suspects
Dus donderdag dook ik onze voorraadkast in om de schade te bepalen... Van de "Secrets" wetenschappers leerde ik: "suiker is suiker". Rietsuiker, bietensuiker, geraffineerd of ongeraffineerd, honing, stroop... chemisch zijn ze gelijk en is het effect op je lijf even schadelijk. Rietsuiker is dus niet beter (of slechter) dan witte kristalsuiker...? Goed nieuws voor mijn ega. Rietsuiker vindt hij vies! Het is duurder en ik gok dat het transport een zwaardere milieubelasting geeft dan dat van Nederlandse bietensuiker. Beide soorten lasten kunnen we ons dus voortaan besparen.



Dan eens snuffelen in de rest van de voorraadkast. Een willekeurige steekproef. Wot? Hema aardbeienstukjes 79 gram suiker per 100 gram product? Meer suiker dan de mierzoete nep Twixen van de Lidl? En: dat die naam mag! 3% aardbei. De chocopasta komt er ook niet al te goed af. Verder vond ik het meevallen. Maar uit schuldgevoel moest ik mijn antwoord op de vaste einde-van-de-dag-op-het-schoolplein vraag van dochterlief (5) "Heb je iets lekkers mee?" herzien. Ik legde moerbeien (zonder suiker erbij) en pure chocoladeflikjes met kokosolie een nootje of rozijntje klaar. Maar het liep anders; papa haalde de kinderen en gaf ze bij thuiskomst een bakje gechocolateerde pepernoten (grrr).

Gelukkig had ik de "suiker trip trap" laten staan. Ik heb de kinderen heel gezellig suikerles gegeven; suiker = obesitas, alzheimer, kanker, dood... nee, dat toch maar niet. Van suiker kun je erg ziek worden, erger durfde ik het niet te maken.


Het effect van de "suiker trip trap" blijkt als volgt: ons meisje heeft sinds donderdag alle appelmoes in huis in twee dagen op (herontdekt), beide kinderen hebben gevraagd om de "aardbeienstukjes", en zaterdagavond hebben ze zitten smikkelen van Melba toastjes (onderaan de suikerpiramide dus "gezond") met leverworst (gezond, want bron van vitamine A en D). Opvallend genoeg zijn de nepTwixen niet gevraagd. Zelf heb ik gemerkt dat ik nog makkelijker de suikereilanden en -producten in de super (suiker?)markt omzeil en vrolijk met vooral groente en fruit thuis kom. Onze jongen wil sinds de suikerles geen zoet meer mee op brood. Maar dat kan te maken hebben met het enthousiasme waarmee hij vandaag achter de computer in de klas ging zitten; het moest perse díe computer zijn. Laat naast die computer nou net een populair meisje gaan zitten... een meisje van wie ik weet dat ze óók heel weinig suiker eet... nou ja, misschien kan peer pressure ook weleens gunstig uitpakken : )


Arjen durft na kindertjesbedtijd wél met de dood te waarschuwen

Tenslotte willen we wel lekker blijven eten... hoe dan wel? Popcorn, melkschuim en nog een paar producten... de producten uit het artikel "dit eten helpt tegen overeten" hebben we gelukkig ook in huis.

"Mijn leven als suikerextremist" - artikel in Trouw van Dana Ploeger (20/09/2015)
"Gezond voorbeeld of belangrijke inkomsten" van Joyce van den Bogaard (8/1/2015)
"Waarom zelfevaluaties JOGG toch niet werken" van Lars Boelen (1/7/2015)
"The Secrets of Sugar" - docu van 45' door Canadese TV zender CBC  (oktober 2013)
"Zondag met Lubach" s03 afl2 - "Kindermarketing"
"Dit eten helpt tegen overeten" - via @foodlog
"Zes simpele tips om af te vallen" - ook @foodlog
"The bitter truth about sugar" - artikel van William Leith in The Telegraph, 23 maart 2014, waarin verwijzing naar de suikerrisico's
"The bitter truth about sugar" - videocollege van Robert Lustig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3